Fizjologiczna i poznawcza kontrola jedzenia

Zaktualizowano: 15 cze

Podejmujesz próbę redukcji tkanki tłuszczowej, włączając dodatkową aktywność fizyczną. Jeździsz rowerem kilka godzin w tygodniu, mimo to masa ciała nie spada.

Powyższy schemat wydaje Ci się znajomy? Dlaczego nie osiągasz oczekiwanych efektów?

Wytłumaczeniem może być fakt, że organizm dąży do homeostazy energetycznej i przy większej aktywności fizycznej, zwiększa się Twój apetyt i ilość przyjmowanych kalorii.

Rozwiązaniem tej sytuacji jest poznawcza kontrola procesu jedzenia.


Na ilość zjadanego jedzenia ma wpływ:

🔹fizjologiczna i

🔹poznawcza kontrola jedzenia

Fizjologiczna regulacja głodu i sytości

Ośrodkiem w mózgu, który reguluje bilans energetyczny organizmu jest podwzgórze. W wyniku docierających bodźców podwzgórze wysyła

do kory mózgowej sygnały odpowiedzialne za odczucie głodu lub sytość. W bocznej części podwzgórza umiejscowiony jest ośrodek głodu- jego pobudzenie wywołuje chęć jedzenia.

W ośrodku głodu znajdują się receptory greliny- hormonu głodu, wydzielanego przez żołądek. Ośrodek sytości zlokalizowany jest

w jądrze przyśrodkowo-brzusznym podwzgórza. Tam znajdują się receptory leptyny, która wydzielana jest przez adipocyty i sygnalizuje nasycenie.

W regulacji pobierania pokarmów biorą też udział obszary mózgu zbierające sygnały wzrokowe, węchowe, smakowe.


Sygnały oddziałujące na ośrodek głodu i sytości to:

- sygnały motoryczne (związane ze zmianą objętości żołądka i rozciąganiem jego ścian)

-metaboliczne (zależne od poziomu glikozy, wolnych kwasów tłuszczowych i aminokwasów we krwi)

-hormonalne (szereg hormonów regulujących odczucie głodu i sytości: NPY, białko agouti, leptyna, grelina, adiponektyna, insulina, peptyd YY itd.)

-termiczne (odbierane za pomocą termoreceptorów, niezbędne do utrzymania prawidłowej temperatury ciała).


Poznawcza kontrola jedzenia

Świadome decyzje żywieniowe dotyczące zapotrzebowania na energię i makroskładniki w diecie, skład i wielkość posiłków.

Kontrola ta może obejmować ilość i skład posiłków zjadanych w ciągu dnia, eliminacje pokarmowe- wynikające z przekonań lub stanu zdrowia.

Poznawcza kontrola jedzenia obejmuje wszystko co wiesz o zasadach żywienia i co wdrażasz w życie.


Dlatego jeśli chcesz skutecznie zmniejszyć masę ciała, znajdź złoty środek między fizjologiczną i poznawczą kontrolą jedzenia:


- zaplanuj deficyt energetyczny,

- licz kalorie,

- zaplanuj ilość i wielkość posiłków zgodnie ze swoimi preferencjami,

- jedz zaplanowane posiłki kiedy czujesz głód, przestań jeść kiedy czujesz sytość.


Współpraca z dietetykiem medycznym w Olsztynie pozwoli Ci znaleźć optymalne rozwiązanie i cieszyć się planowanymi efektami. Skuteczny proces odchudzania obejmuje aspekty fizjologicznej i poznawczej kontroli jedzenia.



3 wyświetlenia

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie