Dietoterapia w lipoedemii

Normalizacja masy ciała jest kluczowym czynnikiem terapeutycznym leczenia „obrzęku” tłuszczowego. Niejednokrotnie pacjentki zmagające się z lipoedmą podejmują próby odchudzania, które kończyły się efektem jojo lub nie przynosiły oczekiwanych efektów. Jaką strategię obrać, żeby była skuteczna?

  1. Za wszelką cenę należy unikać diet krótkoterminowych. Prawie zawsze zawodzą i często powodują efekt jojo. Zamiast tego należy zmienić swoje nawyki żywieniowe w kierunku indywidualnie dopasowanej i dostosowanej zdrowej diety, którą należy stosować do końca życia. Dieta=styl życia.

  2. Należy zaakceptować koncepcję bilansu energetycznego. Należy położyć nacisk na spożycie i wydatkowanie energii.

  3. Edukacja w zakresie o prozapalnych i przeciwzapalnych efektach ich nawyków żywieniowych i wyborów żywieniowych. W tym kontekście duże znaczenie dla pacjentów z obrzękiem lipidowym ma zmniejszenie hiperinsulinemii i zmniejszenie insulinooporności, która w większości przypadków występuje z dodatkową otyłością trzewną. Hiperinsulinemia jest główną przyczyną przewlekłego stanu zapalnego; błędne koło otyłości i stopniowo narastającej hiperinsulinemii prowadzi do dalszego wzrostu tkanki tłuszczowej.

W celu zmniejszenia hiperinsulinemii warto zastosować następujące strategie:

  • Wystarczająco długie przerwy między posiłkami. Zalecane są cztery do sześciu godzin w ciągu dnia i co najmniej dwanaście godzin w nocy.

  • Ścisłe unikanie ciągłego podjadania, zwłaszcza jedzenia słodyczy i innych przekąsek, które podnoszą poziom glukozy we krwi.

  • Redukcja żywności zawierającej rafinowane węglowodany lub cukier.

  • Preferowanie „prawdziwej żywności” zamiast wysokoprzetworzonej żywności.

  • Spożycie zdrowych tłuszczów (oliwa z oliwek, tłuste ryby, orzechy, nasiona, awokado).

  • Zwiększenie potencjału antyoksydacyjnego diety: owoce, warzywa, zioła, naturalne, przyprawy.

  • W przypadku długoterminowej normalizacji wagi wsparcie dietetyka lub psychodietetyka jest obowiązkowe w trakcie i po leczeniu żywieniowym w celu zapobiegania nawrotom.

Zaplanuj realistyczne i mierzalne cele dotyczące swojego leczenia. Korzystaj z pomocy specjalistów. Zadbaj o swój komfort i poprawę samopoczucia. Bądź ambitna. Równoważ przy tym swoje zasoby psychoenergetyczne.

Nie bój się popełniać błędów. Brak wstydu lub poczucia winy, jeśli coś nie pójdzie zgodnie z planem, zmniejsza stres i zwiększa prawdopodobieństwo utrwalenia nowych, zdrowszych nawyków.





3 wyświetlenia

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie