Jak wprowadzić dietę wegetariańską?


Jeśli zastanawiasz się, czy dieta wegetariańska to dobry wybór, mam dla Ciebie kilka podpowiedzi. Kojarzysz Alberta Eisteina? Zgadza się. Jeden z największych umysłów bazował na produktach roślinnych. Podobnie jak światowej klasy tenisistki Venus i Serena Williams. Dobrze zbilansowana dieta wegetariańska jest odpowiednia na wszystkich etapach życia człowieka, również w ciąży i w trakcie karmienia piersią. Może właśnie to dobry moment na zmiany?

Nie moda, a rozsądek

Badania wskazują jednoznacznie – wegetarianie są szczuplejsi, cieszą się lepszym zdrowiem i mają niższe ryzyko chorób cywilizacyjnych niż osoby jedzące mięso. Dieta bazująca na nieskoprzetworzonych produktach roślinnych jest czynnikiem ochronnym przed chorobą sercowo-naczyniową, cukrzycą typu 2, miażdżycą i otyłością. Produkty roślinne charakteryzują się wysoką gęstością odżywczą. Dobrze zbilansowana dieta wegetariańska jest rewelacyjnym źródłem fitozwiązków, antyoksydantów, błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych, foliantów, magnezu i potasu.

(Nie)zdrowa dieta wegetariańska

Prawidłowe wprowadzenie i prowadzenie diety wymagają podstawowej wiedzy. Brak planu żywieniowego może spowodować, że dieta będzie źle zbilansowana, niepełnowartościowa, niedoborowa w energię i składniki odżywcze. To z kolei niesie ryzyko powikłań zdrowotnych.

Jak przy każdej diecie (dobrze radzę!) unikaj produktów wysokoprzetworzonych, zawierających duże ilości soli, cukru i utwardzanych tłuszczów roślinnych (np. nutella, oreo, frytki, tosty z serem itp.). Na pewno zastąpisz je smaczniejszymi przekąskami.

Dieta wegetariańska krok po kroku

Żeby poprawić swoją dietę i czerpać korzyści zdrowotne, nie musisz całkowicie rezygnować całkowicie z mięsa. Być może dla Ciebie idealna będzie dieta flexitariańska, która dopuszcza okazjonalne spożycie produktów mięsnych.

Jeśli zależy Ci na wprowadzeniu diety wegetariańskiej, stwórz plan. Kilka razy w tygodniu przygotuj pełnowartościowy obiad bez mięsa np. gulasz z soczewicą, makaron z zielonego groszku z warzywami i serem feta, burgery z kotletem warzywnym. Jako alternatywę dla kanapek z wędliną zastosuj pyszne pasty warzywne z orzechami lub nasionami, hummus, twarożek, pastę jajeczną itp. Więcej inspiracji na smaczne posiłki znajdziesz na blogach kulinarnych, w książkach kucharskich dla wegetarian i na moim profilu facebook.

Chcesz mieć pewność, że podejmujesz właściwe kroki, skontaktuj się ze mną. Co dwie głowy, to nie jedna.



KONTAKT

ul. Marii Curie-Skłodowskiej 18/20 lok.20

11-041, Olsztyn

Email: dietetykolsztyn@gmail.com

Tel: 507 494 045

Terminy konsultacji:

Poniedziałki: 15.00-18.00

​​Wtorki: 8.00-11.00

Terminy konsultacji:

Środy: 14.00-18.00

© 2020 by Poradnia Dietetyki Medycznej Patrycja Fijał. Proudly created with Wix.com

Centrum Medyczne Luxmed

ul. Jagiellońska 26/1A

10-273, Olsztyn